Activiteiten Nieuws


Allerlei cadeau pakketjes

 

 

Wij maken graag een cadeau pakketje voor U. Van goedkoop tot duurder. Wat U maar wilt!

Bericht geplaatst op: 2013-04-25


Fairminds

 
 

Eerlijke handel - Fairminds

Begin dit jaar kregen we goed nieuws: de komende vier jaar subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken om jongvolwassenen meer te betrekken bij fairtrade. Achter de schermen is gewerkt aan het opzetten van dit nieuwe programma, en dit najaar gaan we ‘live’. Fairminds, een landelijk, meerjarig programma om fairtrade onder de aandacht van jongvolwassenen te brengen, is een feit. Met de activiteiten binnen het programma wil Fairminds jongvolwassenen naar de Wereldwinkels en WAAR brengen, als klant, maar ook als vrijwilliger of ondernemer. Bovendien betrekken we jongvolwassenen ook buiten de Wereldwinkel en WAAR bij fairtrade.

Wat is Fairminds?

Fairminds is een vierjarige campagne voor jongvolwassenen (18 tot 25 jaar). Met de activiteiten in dit programma wil Fairminds bereiken dat jongeren zich fairtrade eigen maken. Door jongvolwassenen mee te laten denken over het concept fairtrade, hun mening te laten geven over fairtrade assortiment, mee te laten werken aan productdesign en door ze uit te dagen zelf fair te ondernemen. Op www.fairminds.nl is Fairminds vanaf eind december hét co-creatie platform van Nederland, waar jongvolwassenen zich op hun eigen manier kunnen uiten op het gebied van fairtrade. De campagne heeft als verrassende afzender Wereldwinkels en WAAR.

Waarom heet het Fairminds?

Fairminds? Een naam die precies zegt wat we zijn; eerlijke geesten. Als jij een Fairmind bent, kun je op fairminds.nl delen, schrijven en posten. Laat zien dat je eerlijk doet, denkt, voelt en vindt. Fairminds is een co-creatie platform voor jonge mensen.

Wat wil Fairminds?

Fairminds gelooft dat fairtrade producten interessant zijn voor jonge mensen. Het zijn mooie, authentieke en praktische cadeaus met een goed verhaal! Jongvolwassen van 18 tot en met 25 jaar staan op het punt een zelfstandig leven te beginnen, eigen keuzes te maken. Grote maar ook kleinere beslissingen, zoals welke koffie die ze in de supermarkt in hun boodschappenmandje doen, zijn opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Door ze met uitdagende activiteiten in aanraking te brengen met fairtrade, willen we ze laten zien dat kiezen voor fairtrade zo gek nog niet is. Het doel van Fairminds is: jongvolwassenen meer betrekken bij fairtrade, als consument, als ondernemer, als designer en als opiniemaker.

Hoe gaat Fairminds dat doen?

Fairminds organiseert de komende jaren diverse leuke activiteiten om jongvolwassen uit te dagen zich bezig te houden met fairtrade, zodat ze zich fairtrade eigen kunnen maken. Op www.fairminds.nl komen al deze activiteiten samen onder drie noemers:

1. What’s fair?
Fairminds vraagt het graag aan jongvolwassenen: wat is volgens jullie fair? We benaderen ze vanuit hun eigen expertise, hun eigen interesse. Bijvoorbeeld vanuit hun opleiding. Stu-denten zijn een belangrijke doelgroep voor Fairminds. Journalistiekstudenten werken voor Fairminds aan rapportages over fairtrade, studenten van een businessopleiding vragen jonge ondernemers naar hun visie op fairtrade retail. Zij maken kennis met fairtrade en wij leren van wat zij belangrijk en interessant vinden.

2. Create fair
Voor creatieve jongvolwassenen is Fairminds dé manier om mee te werken aan de ontwikkeling van hippe producten en een aansprekend assortiment. Zij onderscheiden zich graag van anderen, willen origineel zijn en geven daarom graag hun eigen persoonlijke draai aan producten. Dat kan in Fairminds. Door een eigen fairtrade product (sieraad, cocktail) te ontwerpen tijdens workshops of door mee te doen aan een landelijke designwedstrijd bijvoorbeeld. Het is toch geweldig als jouw winnende product in het assortiment van Wereldwinkels en WAAR terecht komt? Over assortiment gesproken: ook daarover vragen we jongvolwassenen regelmatig hun mening via het online Fairminds panel. Met een regelmatig terugkerende actuele Fairminds TOP3 zorgen we ervoor dat zij zich in het assortiment van onze winkels herkennen. Producenten kunnen hun actuele producten ook voorleggen aan het panel. In september resulteerde een vooronderzoek onder de doelgroep in onderstaande meest favoriete producten in het assortiment:

3. Buy fair
In Fairminds stimuleren we de verkoop van fairtrade producten aan jongvolwassenen. Met bijzondere activiteiten, maar liefst ook met een passend assortiment in Wereldwinkels en WAAR. Om dat voor de winkels zo makkelijk mogelijk te maken, sluiten de activiteiten van Fairminds vanaf 2012 aan op de commerciële kalender. We zijn aanwezig op festivals en werken aan de promotie van fairtrade producten in jongerenmedia. We brengen de producten letterlijk naar de doelgroep toe! Op www.fairminds.nl vinden jongvolwassenen de adressen van Wereldwinkels en WAAR. We onderzoeken de mogelijkheid voor een webshop voor actieproducten.

Bericht geplaatst op: 2011-12-16


Koffie met een verhaal!

 

 

                       
                

 

 

Een authentieke koffie met een verhaal!

Café de Origen is een koffie met een verhaal. Een verhaal over mensen uit verschillende culturen, hard werken en prettig zaken doen, betrokkenheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Café de Origen zet zich in, om voor producenten de mogelijkheid tot directe toegang tot de Nederlandse markt, te vergroten.
Café de Origen koopt de koffie rechtstreeks in bij de aangesloten producenten en betaalt hen een goede prijs die ze in staat stelt hun kosten te dekken en te investeren in hun leefomgeving.

Café de Origen is een kwaliteit koffie geproduceerd door kleine boeren. De koffie groeit o.a. op de vruchtbare berghellingen in Peru, Honduras en Ethiopië. Een melange van 80 tot 90% Arabicabonen uit deze bijzondere gebieden zorgt voor de heerlijke karakteristieke smaak van Café de Origen.

Café de Origen wordt gebrand door Neuteboom koffiebranders, één van de pioniers op het gebied van Max Havelaar koffie. Bij het maken van nieuwe koffie melanges , is er maar één doel. Een unieke en onderscheidende smaak maken. De branders zijn continue in de weer om de melanges perfect te houden, zodat u altijd kunt genieten van de heerlijke smaak.

Het resultaat is een aantal uitzonderlijke koffiemelanges die recht doen aan meer dan 100 jaar ervaring in zoeken naar de beste koffie, het melangeren van de lekkerste melanges en het perfect branden van die koffie.
Café de Origen betrekt o.a. koffie uit Peru, Ethiopië en Honduras. De drie deelnemende coöperaties uit deze landen leveren hoge kwaliteit koffiebonen die zowel fair trade als biologisch geteeld zijn.

De coöperaties Central de Cooperativas Cafetaleras de Honduras (CCCH, Honduras), Cepicafe (Peru) en Oromia Coffee Farmers Cooperative Union (OCFCU, Ethiopië) hebben samen een totaal van 31.600 leden. Deze leden zijn kleine koffieboeren, vaak families, die in bosrijke gebieden wonen en daar op duurzame wijze de bonen telen.

De deelnemende coöperaties werden geselecteerd uit het programma Progreso van de Green Development Foundation. In dit programma, waarin elf coöperaties uit zeven landen betrokken zijn, werd een keuze gemaakt uit coöperaties die voldeden aan de strenge criteria van Café de Origen.




Café de Origen is niet zomaar een koffie, maar een koffie met een verhaal. Een verhaal over mensen vanuit vele landen die één gemeenschappelijke deler hebben; koffie!
Café de Origen zet zich in om de directe toegang voor producenten uit deze landen tot de Nederlandse markt te vergroten en zo te zorgen dat ze een goede prijs krijgen voor de koffie. Dit wordt gedaan, onder andere door in te kopen volgens de handelsvoorwaarden van Max Havelaar / Fair Trade.

Benieuwd wat dit kan betekenen voor deze producenten, hun dorpen en hun land?
U kunt het lezen op de website: www.cafedeorigen.com

 

Bericht geplaatst op: 2011-03-22